De functie van analytische CRM
Geplaatst op
Wilt u ook in tijden van hoge klantverwachtingen uw eigen doelgroep bereiken en uitgebreide ondersteuning bieden aan toekomstige klanten, dan heeft u CRM-software nodig. Maar wat houdt CRM precies in?
Customer Relationship Management (ofwel CRM) is het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. De kern bestaat uit twee kanten, namelijk:
- Het beheren van al het contact met klanten.
- De automatisering van processen.
Om de focus volledig op de klant te kunnen behouden is een CRM vaak onderverdeeld in vier verschillende componenten: operationele CRM, analytische CRM, communicatieve CRM en collaboratieve/strategische CRM.
Wat is analytische CRM?
Analytische CRM vervult een cruciale rol binnen het proces van Customer Relationship Management. Het voegt alle gegevens en overige data samen zodat men dit kan evalueren. Men spreekt dan wel van een ‘closed loop’. Dit komt doordat de gegevens die op verschillende gebieden worden verzameld, niet alleen in het analytische CRM worden geëvalueerd. Ook hier verkrijgt men namelijk inzichten, die vervolgens vertaald kunnen worden naar concrete actiepunten. Op de lange termijn creëert dit een cyclus waarin men de CRM-processen continu kan blijven optimaliseren.
Componenten van analytische CRM
Afhankelijk van de software bevat analytische CRM verschillende functies en componenten. Een essentieel onderdeel is een datawarehouse. Dit is een database die is geoptimaliseerd voor analysedoeleinden. Daarnaast past men in moderne CRM-systemen ook veelvuldig datamining toe. Dit zijn statische methoden die worden toegepast om grote datasets en trends, patronen en dwarsverbanden te identificeren. Datamining gaat over het verkrijgen van nieuwe kennis of inzichten uit grote bundels data.
Rapportagefuncties
Analytische CRM hebben in principe altijd de beschikking over rapportfuncties. Uiteindelijk moet de vergaarde kennis namelijk ook in een bepaalde vorm (grafisch) worden voorbereid om een duidelijk beeld van de huidige stand van zaken in te zien. Veel CRM-systemen stellen bedrijven in staat om zinvolle rapporten te genereren met slechts een paar klikken. Geïntegreerde, aanpasbare dashboards bieden ook de mogelijk om alle belangrijke informatie in één oogopslag weer te geven. Eén van de voordelen van deze dashboards is dat het informatie in realtime bijhoudt.
Voordelen van analytische CRM
Analytische CRM kan door de gehele operatie van pas komen. Verkopers kunnen waardevolle, geautomatiseerde analyses gebruiken om kansen binnen de markt nauwkeurig te identificeren. Daarnaast is het mogelijk om de verkoop in realtime te bekijken om zodoende hun eigen succes te volgen. Voor marketeers geeft de analytische CRM inzicht in het succes van bepaalde campagnes en reclame-uitingen. Vooral voor de activiteiten op het gebied van online marketing is dit waardevolle informatie, omdat men hierdoor de customer journey veel beter kan volgen.
Creatio van Webrixs
Er zijn talloze CRM-oplossingen van allerlei soorten aanbieders op de markt. Eén van deze aanbieders is Webrixs. Hun CRM-oplossing, genaamd Creatio, heeft een breed scala aan functionaliteiten. Creatio is een low-code platform voor procesbeheer en CRM. Het doel is om uw zakelijke ideeën sneller en gemakkelijker te automatiseren. Het systeem is zo goed als geheel naar uw wens in te richten. Webrixs levert in-house maatwerk oplossingen, zoals custom-apps, om u te ondersteunen in het behalen van uw doelen.
Bent u benieuwd welke andere leveranciers u misschien wel de perfecte oplossing aan zouden kunnen leveren? Kijk dan op CRMoverzicht.nl en vul het formulier in om een breed scala aan aanbieders met elkaar te vergelijken.